Kwaliteit van de offerte
Vakantieland
Service
Hotel(s)
Reisadvies

Overall een mooie reis, waren blij dat we een upgrade kregen naar een 4WD (wij denken eigenlijk dat je mensen met klem moet adviseren een 4WD te huren, een 2WD is niet echt comfortabel en minder veilig). Sommige accommodaties waren heel leuk en sfeervol, andere echt beduidend minder. Als voorbeeld in ieder geval Rolbos guesthouse in Calvinia; dat was echt niet aangenaam. Op voorhand hadden wij hier een alternatief voor gevraagd en kregen te horen dat dit het beste beschikbare was. Het kan inderdaad zo zijn dat via de agent waarmee NBBS zaken doet er geen betere accommodaties geboekt kunnen worden. Wij kregen de indruk dat de agent maar met een aantal accommodaties 'zaken doet' en dat begrijpen we deels wel omdat daar de marge waarschijnlijk zit waar de agent en NBS zijn geld verdient, maar als klant voel je wel beberkte keus terwijl er veel meer keus is. In Calvinia waren zeker leukere accommodaties beschikbaar geweest en dat gold ook op een aantal andere locaties. Overall indruk is dat zolang het een standaard reis betreft NBBS best een aardig en betaalbaar aanbod doet al is het aanbod aan accommodaties wel zeer beperkt. Zodra het maatwerk moet worden, ligt het anders en is de keuze te beperkt en wordt je als klant weinig keus voorgeschoteld. De focus leek voor ons te veel te liggen op het zaken doen met accommodaties waar NBBS goede marges krijgt. Wij hadden er waarschijnlijk best meer geld voor over gehad als wij aantrekkelijker alternatieven voorgeschoteld hadden gekregen. Het viel ons ook op in de verstrekte informatie; bij alles wat in de standaard reis zit, is wat uitleg en tips en afstanden. Bij de onderdelen die afwijken wordt dat niet geleverd. Komt niet sterk over; als je maatwerk wilt leveren, moet je ook daar een klein beetje 'the extra mile' willen gaan.

Sterke punten tijdens het verblijf

een aantal accommodaties was heel aangenaam en echt de moeite waard; Desert Hills Lodge, Fish River Lodge, Vergelegen en Waterberg Plateau Lodge alhoewel we bij de laatste enorme stampij hebben moeten maken om de kamer te krijgen die op de voucher stond. Receptie gaf aan dat de Namibian agent nooit bevestigd had en zij ons daarom een downgrade hadden gegeven. Gaven ook aan dat dit vaker gebeurde met de agent. Deze ervaring heeft echt een negatieve ervaring op onze laatste vakantiedag gehad, recepte was bijzonder oncooperatief.

Zie boven en luister goed naar de klant, zoek uit wat hij/zij wil en bereid is te betalen, schotel alternatieven voor. Sommige accommodaties lagen echt ver van een bezienswaardigheid af (125km van de gate van Etosha is in namibie een trip van bijna 2 uur, daar zijn echt betere alternatieven voor te vinden), maar ook de accommodatie in bv Swakopmund lag behoorlijk uit het centrum. Hoeft niet altijd erg te zijn, maar geef goede en betrouwbare info. De twee stops rond Etosha (die na heel veel gemail en wijzigingen tot stand kwamen) waren echt niet goed gekozen. De eerste accommodatie lag een flink stuk van de gate en als wij de routebeschrijving van de eerste locatie naar de tweede hadden gevolgd, hadden we nagenoeg niets van Etosha gezien; die lag namelijk dik 4,5 uur rijden verder, en dan nog eens 125km van de gate af. Dat soort info moet je op voorhand echt verstrekken en wij kregen daardoor (en een aantal vergelijkbare dingetjes het gevoel dat de verkopers het land niet zo goed kennen). Uiteindelijk hebben wij zelf maar een alternatief plan gemaakt en zijn dóór Etosha heen van de eerste naar de tweede locatie gereden. Een vergelijkbare ervaring in Kgalagadi park; twee nachten aan de ingang van het park waardoor je twee dagen nagenoeg hetzelfde stuk aan het bekijken bent, eenvoudigweg omdat je niet 'verder' komt op een dag. Daar zou je mensen echt moeten adviseren 1 nacht in het zuiden, dan door het park rijden en 1 nacht in het noorden en dan in Namibie er uit, zeker als je toch al die kant uit gaat.

Reactie NBBS Reizen:

Hartelijk dank voor de zeer uitgebreide feedback over uw reis door Namibië. Uw tip om meer nadrukkelijk reizigers een 4WD te adviseren huren wij ter harte en uw mening over de accommodaties stellen wij zeer op prijs. De beschikbaarheid hiervan behoeft enige uitleg. In Namibië hebben reisorganisaties op dit gebied namelijk sinds 2017 grote uitdagingen. Het aanbod in Namibië is beperkt en de afstanden zijn groot. In combinatie met een stijgende populariteit van Namibië als reisbestemming is de situatie ontstaan dat op diverse locaties nauwelijks beschikbare kamers te vinden zijn, met als gevolg dat alternatieve overnachtingsplaatsen inderdaad soms op grote afstand liggen. De hoogste prioriteit van de lokale agent van NBBS Reizen zijn accommodaties die kamers beschikbaar houden voor individuele reizigers (al zijn die op een bepaald moment ook volgeboekt). Onze marge is daaraan ondergeschikt. Veel lodges en hotels in Namibië zijn bovendien het hele jaar (grotendeels) gereserveerd voor groepsreizen. Dat er andere lodges of hotels in de omgeving zijn, wil dus niet altijd zeggen dat een reisorganisatie daar kamers kan bieden.
Als laatste de bestemmingskennis bij onze medewerkers. Offertes worden gemaakt door medewerkers die zelf door het vakantieland hebben gereisd. Voor overleg kunnen zij zich wenden tot de Product Manager Afrika, wat met Namibië regelmatig voorkomt vanwege het grote aantal noodzakelijke afwijkingen op oorspronkelijke reisroutes. Wij hopen dat deze uitleg u een beter inzicht geeft in de werkwijze van NBBS Reizen. Met vriendelijke groet, het team van NBBS Reizen

Score voor NBBS Reizen: 3/5
Beveelt u dit bedrijf aan Nee
Rondreis / hotel / anders: