Levering

Aangezien mijn man en ik natuurliefhebbers zijn en ook in de natuur wonen, proberen wij er alles aan te doen om zo veel mogelijk leven in onze tuin te krijgen. Hiervoor raadpleeg ik regelmatig de website van Natuurpunt om ideeƫn op te doen. Een effectieve aankoop bleef uit gemakzucht nog even uit. Vogelvoeder wordt namelijk ook in veel supermarkten verkocht. Onlangs besliste ik in het groot vogeleten aan te kopen. Na wat vergelijk met andere leveranciers, besliste ik mijn bestelling bij Natuurpunt te plaatsen.

De prijzen zijn in vergelijking met andere leveranciers gemiddeld. Wanneer je dan nog in rekening neemt dat je ineens Natuurpunt steunt door je aankoop via jullie te doen, is dit zeker een meerwaarde. Bijkomend is het fijn om een ledenkorting te krijgen.
Duidelijke en overzichtelijke website.
Eenvoudige betaling.

De ecologische impact om een levering in een pick-up point te doen i.p.v. thuis is kleiner omdat hier minder transport voor nodig is en leveringen gegroepeerd kunnen worden. Daarom zou het fijn zijn wanneer deze optie ook gegeven wordt bij leveringsmethoden. Wanneer deze optie er is, verkies ik steeds deze om mijn ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Misschien is het zelfs leuk om - wanneer deze optie via de website wordt aangeboden - dit te vermelden dat je de ecologische impact verkleind door je pakje te laten leveren in een pick-up point in plaats van thuislevering.

Verder ben ik vergeten hoeveel tijd er tussen bestelling en levering zat (het was zeker meer dan 1 dag, dus zeker in orde), maar hierover heb ik misschien ook een nuttige tip. De ecologische impact van een onlinebestelling met levering van een drietal dagen na datum van bestelling is aanzienlijk kleiner dan deze van levering daags nadien. Dit omdat leveringen gegroepeerd kunnen worden en er bijgevolg minder transport nodig is. Misschien is dit ook iets om in de gaten te houden. Mits enige verklaring op de website, lijkt me dat het publiek dat jullie website bezoekt hiervoor zeker begrip kan opbrengen.

Sommige leveranciers bieden mezenbollen in bulk aan zonder netjes, maar ook zonder afzonderlijke verpakking per 6 stuks. Dit bespaart weer een hoop afval (plastic en piepschuim, wat beide toch slechte producten zijn).

Als natuurorganisatie lijken bovenstaande punten me leuke aandachtspunten om ook jullie ecologische impact te verkleinen.

Score voor Natuurpunt: 4.5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja
vetbollen met insecten + gedroogde meelwormen