Yves

Selfdrive Namibië-Botswana

Beschrijf hier uw ervaringen

In juli 2019 trokken we met ons gezin naar Afrika. We kozen voor een selfdrive door Namibië en Botswana en de route werd uitgestippeld en vastgelegd door Marianne en Jan van Khuduga Botswana.
De eerste contacten werden 10 maanden voor vertrek gelegd. Tussen de de vele andere prijsoffertes die we kregen, sprong die van Khuduga er het meest uit. Men koos voor een een afwisseling van kamperen en lodging. Dat vonden we wel een goed idee. We waren wel gewend om te kamperen, maar het was voor ons de eerste keer Afrika.
In de activiteiten die Jan en Marianne aanboden, zat ook veel variatie: niet alleen de klassieke "safari-game-drives", maar ook bijv. een tweedaagse tocht met de kayak in de bush van de Okavango, een overnachting op een zoutpan waar we met quads heen reden, een dagje Victoria Falls, twee dagen kamperen in Spitzkoppe enz... Een beetje meer avontuur en een beetje meer buiten de lijntjes dan hetgeen de "klassieke reisorganisaties" aanbieden. De plekken die ze voorstelden om te overnachten leken ook erg aantrekkelijk.
Eenmaal voor Khuduga gekozen verliep het mailverkeer dan ook steeds erg vlot. We kregen altijd snel antwoord op onze vragen en we vonden dat we goed waren voorbereid.
De reis zelf was écht een topper. We hadden er erg naar uitgekeken en we waren bang dat soms onze verwachtingen misschien niet beantwoord werden. Die verwachtingen werden echter keer op keer overtroffen. Het aangeboden reisprogramma was super. De overnachtingslocaties, zowel op camping als in de lodges, waren fantastisch. Dit was zeker niet altijd de grote luxe (zou ook een beetje duur voor ons zijn), maar haast elke overnachtingsplaats had op de een of andere manier een extra cachet. Heel vaak mooi en goed gelegen, gezellig ingericht, enz... Ik denk bijv. met heimwee terug aan The Old Bridge in Botswana of Ngepi Camp in Namibië. Twee campsites waar je zeker niet de grote luxe moet verwachten. Dit werd echter goedgemaakt door authenticiteit, veel "Afrika-feeling", fijne mensen en de unieke locatie. En eigenlijk gold dit bijna voor elke plek. Jan en Marianne begrepen heel goed wat wij verwachtten van een overnachtingsplaats. Ze toonden dat ze kennis van zaken hadden. Ook de vooraf geplande excursies waren perfect gepland.
We waren ook heel tevreden van de wagen die ze voor ons reserveerden (Bushlore). Een post die stevig doorwoog in het budget. Bushlore is zeker niet de goedkoopste optie om een wagen te huren, maar je krijgt er ook wel iets voor in de plaats. We hadden tijdens de reis wel eens contact met andere reizigers die een gelijkaardige wagen huurden, maar dan bij een andere firma. Als we dan bijv. echter naar het bandenprofiel keken van hun wagen en ik vergeleek dat met de onze... Toch een verschil! Wij hebben dan ook geen enkele lekke band gehad. Dit konden niet veel andere reizigers zeggen, die we ontmoet hebben.
Samengevat: we hebben een super vakantie gehad en dit was te danken aan het mooie Namibië en Botswana, maar zeker ook aan Khuduga, die er voor gezorgd hebben dat we optimaal konden genieten van zoveel schoonheid.

Score voor Khuduga Botswana: 5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja
Afgenomen dienst: