Angela en Henk Kohsiek

Een self drive safari in Botswana, met name in de parken Chobe en Moremi. Daaraan voorafgaand een bezoek aan Tsodilo Hills (rotstekeningen). Tevens een excursie naar Victoria Falls in Zimbabwe.
Start- en eindpunt was Maun.

Beschrijf hier uw ervaringen

We zijn een jaar tevoren begonnen offertes te vragen voor onze reis. We hadden drie jaar eerder een pakket-reis gemaakt in Namibië en Botswana maar wilden meer tijd per locatie om alles goed te kunnen ervaren. Op die basis hebben we drie aanbieders om offerte gevraagd voor Botswana en uiteindelijk is het Khuduga geworden die het beste aanbod deed, overigens zonder het tweede aanbod te willen diskwalificeren maar er is een verschil tussen goed en het best (het derde aanbod was te standaard en viel al snel af).
De reis voldeed volledig aan onze verwachtingen. De informatie vooraf was uitstekend en we zijn nergens voor verrassingen gekomen. De auto - zoals gevraagd - voldeed ook volledig, itt tot de eerdere 4x4 ondanks veel meer pk's maar waar we steeds de vingers gekruisd moesten houden of hij het zou redden. De traditionele Land Cruiser met difflocks in twee standen kon alles de baas en kon ook langzaam (niet onbelangrijk in het diepe zand en in water crossings). De uitrusting voorzag in elke wens, van wijnglas tot braairooster. Satphone mee maar niet nodig gehad. Lier ook aanwezig maar niet nodig gehad. Toch wel aantal avontuurlijke watercrossings gedaan. Geboekte excursies waren uitstekend (vogelexcursie Ngepi, boot Chobe river, Vic Falls). Op de kampeerplaatsen klopte ook alles en er waren de mooiste plaatsen voor ons gereserveerd.
We hebben 40-50 vogelsoorten gezien en ook heel veel andere dieren (je word er blasé van, zoveel olifanten, buffels, giraffen, impala's, nijlpaarden je ziet; maar ook schaarsere dieren als wilde honden, jakhalzen, patrijzen) . We hebben de beste kaarten meegekregen, die veel gebruikt en daarnaast onze eigen gps met OpenStreetMap en op de telefoon Maps.me. De meegeleverde gps hebben we niet gebruikt.
Top-ervaring was een familie olifanten met een pasgeboren baby op onze campsite in Third Bridge, op a.h.w. armslengte (wij zaten inmiddels veiligheidshalve in de auto, zij liepen er direct langs).
foto's hier: https://www.flickr.com/gp/23578649@N07/4i9U9W

Score voor Khuduga Botswana: 5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja
Afgenomen dienst: