Ik heb ervaren, dat het heel moeilijk is te onderhandelen met de Rijksdienst voor monumenten. Er zitten daar erg veel mensen, redelijk hoog in de ivoren toren met geen of weinig oog voor de problemen, die het gebruik van het monument met zich meebrengen. Mijn probleem wordt dan de almaar stijgende kosten van het juridische gevecht. Ik heb zelf een alternatieve oplossing aangedragen, die reeds meer dan 1/2 jaar kennelijk bij de instanties "in de week" ligt. Ik hoor maar niets. Het is natuurlijk gemakkelijk om achteraf te praten, maar eerder zoeken naar een compromis zou in mijn geval de kosten mogelijk zeer hebben beperkt. Verder was er een goede betrokkenheid van de advocaat, voor wie een dispuut met de Rijksdienst, net als voor mij, vrij nieuw was.

Tips voor ons?

eerder zoeken naar een compromis.

Reactie HABITAT advocaten:

Doordat de betrokken overheid ondanks herhaalde acties niet wenste mee te werken aan een legalisering van een ingreep in een monument, werd in overleg met cliënt een in de praktijk weinig benutte juridische procedure opgestart om de zaak via de rechter toch vlot te trekken. Altijd is sprake van een afweging van belangen, kosten en succeskansen. Wij leggen deze afweging op basis van een aanpak met kosteninschatting vooraf en na elke afgesproken vervolgstap voor, waarna cliënt beslist over het voortzetten of beëindigen van de aanpak. Zo ook in dit geval.

Score voor HABITAT advocaten: 3/5
Zou u onze ondersteuning aanbevelen bij uw (zakelijke) relaties? Ja