Kwaliteit van geleverde product

R.H. Hartman

In één woord: prima! Zowel telefonisch als per email is men vriendelijk en correct, zeer klant- en servicegericht. Emails worden snel beantwoord.

Besteld waren Oppercon, Ferrocon en Woodcon.

Oppercon: toepassing vraagt enige gewenning; aanvankelijk gebruik je snel teveel product, mogelijk afhankelijk van de ondergrond. Op mijn proefstukje haalde ik slechts 4 m2 op één liter, met veel wit opgedroogde stukken tot gevolg. Bij mijn achtertuin haalde ik al 6m2 per liter, met witte stenen op de overgangen tussen terrasdelen.

Zodra er een glanzende laag product op de tegel verschijnt is er teveel gedoseerd. Op dat moment is het nog mogelijk om met een rubber raamwisser het product naar een onbehandeld aangrenzend deel te verplaatsen. 8m2 per liter, zoals opgegeven, moet dus zeker haalbaar zijn. De wit opgedroogde stukken zijn overigens met de hogedrukspuit simpel te verwijderen, zonder dat het product zelf van de stenen verwijderd wordt (niet te dichtbij beginnen en rustig naderen totdat het wit verdwijnt).

Mijn ervaring is dat de behandeling het best kan gebeuren op droge stenen/tegels bij bewolkt, windstil weer. Dan is het terras niet heet en droogt het product minder snel, wat meer overzicht geeft. Gebruik een goede kwaliteit lagedruk sproeier, die een goede verneveling geeft. Het product tast de rubber delen van deze sproeiers niet aan. Na droging geeft sproeien van water op de behandelde delen parelvorming; het water trekt niet meer in de tegel.

Toepassing gebeurt het best op nieuwe, net gelegde tegels/klinkers. Bij bestaande terrassen is het belangrijk dat deze met een hogedrukspuit grondig gereinigd worden alvorens het product aan te brengen. Terrasreinigers helpen, maar na behandeling moet goed gecontroleer worden of deze de klus goed geklaard hebben. Ik moest bepaalde plekken met de open spuit nabehandelen om de boel echt schoon te krijgen. Dan laten drogen tot minimaal handdroog, vervolgens Oppercon met de lagedrukspuit (handpomp tuinsproeier, druk tussen 1 en 2 bar houden) vernevelen.

Ferrocon: beperkte ervaring met behandeling van kleine roestplekken. Ook hier zal ervaring tot betere resultaten leiden. Ik heb de delen met een staalborstel ontroest en daarna met een penseel aangestipt met Ferrocon. Er ontstaat enige schuimvorming en na droging blijft er een witte laag achter die overschilderbaar is. Deze witte laag ontstond niet overal, en het metaal werd ook niet blank, maar de roest zag er wel 'verzegeld' uit. Ik ga ervan uit dat mijn wijze van aanbrengen niet overal dezelfde is geweest. Behandeling is te recent om langere termijn effecten te kunnen beoordelen. Product lijkt echter te doen wat beloofd wordt.

Woodcon: nog niet gebruikt, maar gezien de ervaringen met Oppercon en Ferrocon heb ik er alle vertrouwen in.

Ik kan Ecoform Europe en haar producten dan ook van harte aanbevelen.

Op de website staat niet voor alle producten de houdbaarheidstermijn (ongeopend en geopend) vermeldt. Dit wel overal vermelden zou consequenter zijn. Ook staat bij Ferrocon aangegeven dat gemakkelijk met het blote oog te zien is wanneer de reactie is voltooid, maar niet waar men op moet letten. Voor mij was het bij de behandelde proefstukjes niet echt duidelijk. Ook zou de kleur van de gevormde staalharde fosfaatlaag (kennelijk wit) nog vermeld kunnen worden.

Voor wie de tijd neemt om de productpagina's en de FAQ te lezen blijven er eigenlijk weinig tot geen vragen over; de website is zeer compleet en duidelijk, en prettig vormgegeven.

Score voor Ecoform Europe: 5/5
Zou u dit bedrijf aanbevelen? Ja
Aangekocht product: