Evita

Fundering- en constructieberekeningen prefab garage

Beschrijf hier jouw ervaring

We hebben helaas een zeer slechte ervaring met Bouwkenners. We vroegen hun hulp voor fundering- en constructieberekeningen tbv onze prefab garage. Ten eerste werd de levertijd van circa 2 weken overschreden. We vroegen na 18 dagen hoe het ervoor stond. Een medewerker was er die dag net aan begonnen, de volgende dag kregen we de berekeningen toegestuurd. Er was geen rekening gehouden met de juiste sondering op de plattegrond en de locatie van de garage die wij vooraf hadden doorgegeven. De berekeningen waren gekopieerd van de berekeningen die wij zelf hadden aangeleverd. Echter is deze geconstrueerd voor ons huis met 2 verdiepingen. Er werd geadviseerd om eveneens prefab betonnen heipalen te gebruiken. Dit zou een enorme overkill zijn en onnodige kosten met zich mee hebben gebracht, omdat we een grote kraan zouden moeten huren en dit vervolgens tussen de al bestaande woningen door zouden moeten manoeuvreren. Ook werd een betonnen fundering geadviseerd. Dit werd niet onderbouwd met een berekening en ging ook tegen het advies van de garagebouwer zelf in wat in de aangeleverde documentatie stond. We vertelden dat de gemeente constructeur adviseerde om intern geheide buispalen te gebruiken van een bepaalde diameter. Toen kwam Bouwkenners met het advies om grote vibropalen te gebruiken. Daarna vroegen we offertes aan bij diverse heibedrijven. Deze wilden geen offerte uitbrengen, omdat de locatie niet geschikt is voor groot materieel (in een nieuwbouwwijk) en de heimethode financieel onaantrekkelijk was. We hebben toen bij Bouwkenners gemeld dat hun advies praktisch niet uitvoerbaar is. Hierop deed Bouwkenners erg moeilijk en legde de verantwoordelijkheid voor de funderingsberekeningen bij de heiboer. We vroegen de medewerker wie zijn leidinggevende is. Toen kon het funderingsadvies wel worden aangepast, naar intern geheide buispalen maar met een zeer grote diameter en de betonnen fundering bleef. Het lijkt er op dat men er simpelweg geen zin in had om de constructieberekening op de bodem zelf door te voeren en daarom is men zich in allerlei bochten gaan wringen en zijn er foutieve adviezen gegeven.

We hebben buren (die ook een prefab garage willen) afgeraden om met Bouwkenners in zee te gaan. Zij hebben een ander ingenieursbureau de berekeningen naar wens laten uitvoeren. De documentatie hebben we ingezien en dat ziet er een stuk professioneler uit. De fundering voor hun garage komt neer op ongeveer 4000 euro. De onze is minimaal 8000 euro, exclusief betonnen fundering. De afmetingen van de garages zijn bijna hetzelfde, dus het verschil is erg vreemd.

Score voor Bouwkenners: 1/5
Zou je dit bedrijf aanbevelen? Nee
Afgenomen dienst: Fundering en constructieberekeningen prefab garage